Madelene Häggström tog revansch mot dyslexin

Madelene Häggström hade problem med att läsa och skriva redan från första klass. Hon har både dyslexi och dyskalkyli men fick inte någon diagnos förrän så sent som i klass 9.

– Ingen ska behöva gå igenom så många plågsamma år utan en diagnos, säger Madelene.

Madelene berättar mera: – I min uppväxt var jag en helt vanlig tjej som gillade roll-lekar, jag var aktiv och var gärna ute och cyklade eller lekte. Jag var inte förtjust i pussel, memory eller sådana spel, koncentrera sig och vara stillasittande var inte min grej, de var för tråkigt. Antagligen för att det inte var mina starka sidor.  Jag intresserade mig inte för att läsa, lärde mig inte klockan, höger och vänster har jag ännu svårt med och alla verb, konsonanter och vokaler och allt vad det heter ska vi inte prata om. 

Madeleines mamma kämpade med att ifrågasätta lärare om allt verkligen stämde. Madelene hade timtal av studier men knappt godkända betyg. Lärarna skyllde på allt från mognad till dålig syn. Madelene berättar, -Hade inte mamma stöttad och pushat hade jag aldrig pluggat så mycket som jag faktiskt gjorde, trots dåliga betyg. Jag tränade hemma och presterade dåligt, jag gav mig inte. Mamma fick mig att kämpa ännu mer nästa gång, fast resultaten var densamma. När jag ser tillbaka på det idag så förstår jag vilken grym vilja jag faktiskt hade, en vilja att lyckas.

När Madelene till slut fick hjälp så gick hon i årskurs åtta. -När jag kämpade på med skolan och fick tillbaka resultat där det klagades på stavning i SO samt fortsatta dåliga betyg trots all studietid, så ringde mamma min dåvarande SO lärare. Han såg på mina prov och inlämningsarbeten med andra ögon och höll med, de hjälptes åt att driva frågan med skolledningen för att ge mig en utredning. 

”-Jag minns vilken lättnad jag kände, eller vi alla kände då de faktiskt hände något. Jag var inte dum, jag kanske hade ett handikapp inom läs och skrivsvårigheter.”

Det visade sig att Madelene hade både dyslexi och dyskalkyli. Tack vare sin diagnos fick Madelene äntligen hjälp i form av längre provtid, upplästa frågor på proven, tillgång till inlästa böcker, hon fick en dator via försäkringsbolaget som hon hade möjlighet att använda på lektionerna. Eftersom det visade sig att hon även hade dyskalki som är ett matematiskt handikapp fick hon använda miniräknare, formelsamlingar och liknande vid lektioner och provtillfällen. Madelene förklarar hur det kändes att äntligen få rätt hjälp. -Det var som att en helt ny värld öppnade sig.  Framtiden såg ljus ut igen. -Jag blev mer självsäker i skolan och uppnådde väldigt bra betyg tack vare hjälpsamma och tillmötesgående lärare.

Har du några tips till föräldrar att dela med dig av?

 Ja. Det är alltid svårt att se en diagnos, speciellt om det handlar om ditt första barn, du kanske inte har något att jämföra med? Men lita på din magkänsla, vad är det värsta som kan hända, ditt barn får en diagnos och du underlättar skolgången och framtiden.Upplever du att ditt barn inte hänger med? Ta itu med problemet, prata med lärare, rektorer eller skolledningen. Strid tills du får rätt, det är så värt det!

Sist men inte minst, du med dyslexi eller någon annan diagnos, stå upp för dig själv. Berätta om ditt handikapp, du är inte en sämre människa, det får folk att förstå. Du gör dig själv en tjänst och du växer som individ. Du är grym och du klarar allt du vill! 

 

Många barn med dyslexi upptäcks först i mellan- eller högstadiet. 

I Sverige finns mer än 50 olika tester för att upptäcka dyslexi, men det saknas studier som visar att testerna är tillförlitliga, uppger Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU, i en ny rapport

Att upptäcka dyslexi tidigt är avgörande för hur en person kommer att kunna hantera det senare i livet, enligt Dyslexiförbundet. I dag finns heller inga nationella riktlinjer för hur skolorna ska hitta och hjälpa barn med den problematiken. Dyslexi är ett handikapp som drabbar ungefär vart femtonde barn, vilket innebär att det i genomsnitt finns 1-2 barn med dyslexi i varje skolklass.

Ny metod att upptäcka dyslexi

Forskare vid Marianne Bernadotte Centrum på Karolinska Institutet i Stockholm har arbetat fram en ny metod för att barn med läs- och skrivsvårigheter ska upptäckas tidigare. Genom att analysera mönster i barns ögonrörelser, med hjälp av en kamera, kan man upptäcka lässvaga personer, berättar forskarna Gustaf Öqvist Seimyr och Mattias Nilsson Benfatto. Artikel 

 

 

You may also like...

Fatal error: Uncaught Exception: 12: REST API is deprecated for versions v2.1 and higher (12) thrown in /storage/content/92/114592/myperfectbaby.se/public_html/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273