Hur identifierar man autism hos yngre barn?

Vi diagnostiserar nu autismspektrumstörningar (ASD) i åldrarna mellan 2 och 3 år, då symtomen blir uppenbara.  Men under de senaste fem åren har vi aktivt studerat hur man identifierar ASD symtom hos yngre barn, med hopp om att tidigare ingripanden kan producera större förbättringar av resultaten.

Artikel Postad i Autism speak/Official Blog av Brooke Ingersoll, PhD, klinisk psykolog, Michigan State University, East Lansing, och mottagaren av ett Autism Speaks 2011 behandlingsforskning Grant

 

 

Jag var nyligen inbjuden att skriva en recension av dessa forskningsinsatser för den vetenskapliga tidskriften Current Directions in Psychological Science. Jag är glad över att visa dessa resultat till våra familjer och vänner också:

I huvudsak är bevisen starka att många barn som går vidare till en klar diagnos av autism redan innan diagnos visar sämre sociala och icke-verbal kommunikation. Redan så tidigt som vid vid 12 månader. Dessa ”saknar” beteenden som att; imitera, visa objekt till andra och peka på föremål eller händelser i rummet.

Min granskning visade också tydliga bevis för att målinriktade behandlingar kan förbättra dessa tidiga färdigheter hos barn med ASD-och kan även producera förbättringar i andra, senare framväxande färdigheter som språk och mer mogna sociala interaktioner. Trots dessa framsteg återstår mycket forskning om den tidiga presentationen av ASD och det bästa sättet att ingripa för att förbättra dessa barns resultat.

Även om det är underbart att se att vi kan identifiera och hjälpa små barn, känner jag starkt att vi också måste öka forskningen och förbättra behandlingar för äldre barn med ASD. Mitt nuvarande arbete, som nyligen finansieras av ett Autism Speaks behandling forskningsbidrag, utvärderar nyttan av en insats som kallas ömsesidig imitation utbildning som syftar till att öka den sociala engagemang i ungdomar med ASD och begränsat språk.

Med detta ingripande, uppmuntrar vi icke-verbala sociala beteenden såsom imitation, gester och ögonkontakt. Interventionen är anpassad från social kommunikationsbehandlingar som har visat framgång med små barn med ASD som ännu inte lärt sig språket. De tidiga resultaten har varit uppmuntrande, och vi är mycket glada över att fortsätta med detta arbete i ett försök att identifiera lämpliga sociala insatser för äldre, icke-verbala individer med ASD.

Läs mer nyheter och perspektiv på Autism Speaks Science page.

You may also like...

Add Comment Register



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *