Fostran av barn med särskilda behov

Bo Heljskov Elven leg psykolog


Skolan måste vara roligare än world of warcraft!

Det var stort intresse bland åhörarna inför föreläsningen Fostran av barn med särskilda behov, av Bo Hejlskov Elvén , som hölls på tisdagskvällen i Korsnäs kyrka i Borlänge. Många hade tagit sig dit trots de två och en halv timme som föreläsningen höll på. I dörren möttes vi av ett bord med broschyrer med fakta om autism och asperger och vi välkomnades av anordnarna och eldsjälarna från Autism Dalarna och nätverket Föräldrar emellan. Föreläsningen fokuserade på barn med neuropsykiska funktionshinder, och hur man kan hantera olika jobbiga situationer i vardagen. Det var många på föreläsningen som skrattade igenkännande när Bo kom med olika exempel på situationer där det lätt kan bli problem med ett barn med särskilda behov. -Vem har inte vädjat åt sitt barn att göra något? frågade Bo, vädjat till barnet att plocka upp något? att städa undan efter sig? Hur många gånger har du inte sagt; Om du bara gör detta nu… eller; du måste förstå att du måste göra detta nu, etc, men det är just det som är problemet säger Bo, våra barn förstår inte. Du som förälder måste lära ditt barn att förstå på ett sätt som passar barnet och dennes behov. Bo gav förslag på både metoder som fungerade bra och på metoder som inte alls fungerade. Hur många av er föräldrar här inne har barn med asperger som spelar world of warcraft? frågade Bo, många händer i salen räcktes upp och det nickades och skrattades. Vi har ofta sådana problem med de barn jag jobbar med berättar Bo, de spelar hellre World of warcraft än går i skolan. Det är väldigt Aspie att spela det spelet, skämtade Bo. Han föreläser på ett sätt så att alla kan förstå, även de utan anknytningar till barn med särskilda behov . Bo har lång och personlig erfarenhet och han talar övertygande med mycket fakta och tips men även ett och ett annat skämt. -”Skolan måste vara roligare än world of warcraft” konstaterar Bo. Om du vill få ditt barn till att göra något är det sämsta du kan göra att vädja till- och/eller försöka tvinga barnet. Om ditt barn känner att du har kontrollen i en situation så försöker barnet återfå sin kontroll genom att protestera, springa iväg, bitas, slåss , hotas och skrika glåpord. Det som fungerar bättre för att få ditt barn att göra som du vill är bland annat att förbereda ditt barn i god tid innan händelsen ska ske. Barnet behöver visualisera händelsen i sitt huvud först. Exempel; Om en timme ska du ta på dig jackan, och gå till skolan. Något som fungerar väldigt bra är om du låter barnet välja själv, du ger barnet två alternativ där det inte kan säga nej, tex; vill du ha en röd jacka eller en blå jacka på dig? Med ett sådant val så får  barnet känna sig delaktig i beslutet samtidigt som du har uppnått det du ville; det vill säga barnet fick på sig en jacka och slipper att gå och frysa, det spelar mindre roll om den är röd eller blå. Bo tycker inte att det spelar någon roll hur saker görs, om resultatet blir det du ville uppnå. Han drar en historia om en tjej med Autism som åkte färdtjänst varje dag. Denna flicka tyckte om att sitta i elhissen för rullstolar trots att hon kunde gå väldigt bra. Denna elhiss användes alltså varje gång som flickan skulle av eller på bussen. Hennes assistenter frågade då Bo en dag om han inte tyckte att det var dags att lära flickan att åka bussen ordentligt, att lära henne att gå på och av som man ska? Absolut inte svarade Bo, om detta beteende får flickan att acceptera att åka bussen så ska inte det behöva ändras, det spelar ingen roll på vilket sätt hon gör det, huvudsaken är att hon gör det. Bo drog många paralleller till sitt eget liv, dels som pappa till en autistisk flicka men även som föreläsare och utbildare. När föreläsningen led mot sitt slut så hade vi åhörare fått många tips och en hel del skratt med oss. Det var nog mycket av det som Bo sa som fick många av oss att tänka efter en del på vägen hem och kanske kommer vi nu att bruka dessa metoder i vardagen med våra underbara, särskilda barn.

”Människor med särskilda behov förstår inte orsak och verkan i komplexa sammanhang, de kan inte förutsäga varken framtiden eller andras beteende.”

Exempel på;

Dåliga metoder i uppfostran av särskilda barn

Säga; Nej, du får inte!

Ställa krav; Du ska!

Straffa inte.

Tjata inte.

Bra metoder i uppfostran av särskilda barn

Struktur

Relevanta val

Vi-upplevelser

VAD TYCKTE ÅHÖRARNA?

1. 2.

Hur fick du reda på denna föreläsning?

1. Genom internet. 2. Genom min lärare, jag är praktikant och läser till socionom.

Vad har du för anknytning till neuropsykist funktionshinder?

1.Jag har själv Asperger. 2.Jag har ett intresse i detta eftersom jag läser till socionom.

Vad tyckte du om föreläsningen i kväll?

1. Jag tyckte att den var lärorik och rolig. 2. Jag tyckte den var jättebra! Bra upplägg och konkreta tips!

Länkar;

Bos hemsida; http://www.hejlskov.se/

Autism Dalarna

Nätverk Föräldrar Emellan

You may also like...

Add Comment Register



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current day month ye@r *